KidsAid X Malte Ebert Hospitalsturne
Musikken fyldte hospitalsgangene med glæde og fælleskab
I foråret 2026 tog Malte Ebert på hospitalsturné sammen med KidsAid for at besøge indlagte børn, unge og deres familier på børneafdelingerne på Aarhus Universitetshospital, H.C. Andersens børne- og ungehospital i Odense, Rigshospitalet og Herlev Hospital.
“Fantastisk opmuntring i en ellers hård og svær tid. Malte Ebert kom på besøg på børneafdelingen i Skejby, hvor han gav koncert på gangen og derefter kom ind til Sofie, hvor han snakkede, hyggede og spillede for hende i 20 minutter. Det var en helt fantastisk oplevelse, og sikke en fantastisk fyr. Han har helt klart vundet et morhjerte i dag.”
Christiane Thaysen - mor
Vi ønskede at skabe et pusterum fyldt med musik, nærvær og gode oplevelser for de børn og familier, som står midt i en svær tid. Gennem helt intime koncerter og personlige møder fik børnene mulighed for for en stund at lægge sygdom og behandlinger i baggrunden og være en del af et fællesskab, hvor glæden fik lov til at fylde.
Musikken samlede børn, familier og personale
På alle afdelingerne vi besøgte, oplevede vi et stort fremmøde og en helt særlig stemning. Børn, forældre, søskende og personale samledes om musikken, og flere steder voksede publikum undervejs, efterhånden som tonerne bredte sig gennem gangene.
Malte formåede at skabe en nærværende og inkluderende stemning, som ramte på tværs af alder. De yngste børn sang og dansede med, teenagere lagde telefonerne væk, og forældre fik mulighed for at opleve deres børn smile og være til stede i øjeblikket.
For mange blev koncerterne et vigtigt lyspunkt i en hverdag præget af undersøgelser, behandlinger og bekymringer. Musikken skabte små pauser fra sygdommen og samlede mennesker omkring noget, der gav energi, håb og gode minder.
Øjeblikke, vi vil huske
Hospitalsturnéen bød på mange stærke oplevelser.
I Aarhus fik Nellie på to år lov til at spille med på guitaren kort tid efter et strålingsforløb. Et øjeblik fyldt med både mod, glæde og stolthed.
En stille teenagedreng, som i begyndelsen sad med blikket rettet mod sin telefon, blev langsomt trukket ind i en samtale om fodbold, humor og livet uden for hospitalet. Musikken blev starten på et møde, som fik ham til at lyse op.
I Odense fik Karl på otte år besøg af Malte på sin stue. Karl havde haft en svær periode, men besøget bragte glæden og nysgerrigheden frem. Under samtalen og musikken opstod der et nærværende øjeblik mellem Karl, hans forældre og Malte.
Historierne er blot nogle få eksempler på de mange særlige møder og øjeblikke, som opstod under turnéen.
“Tak for en fantastisk koncert og sikke et nærvær der er til børnene.. min datter var meget lykkelig over mødet med Malte”
Carina Rasmusen - mor
Mere end musik
Hospitalsturnéen handlede om meget mere end koncerter. Den handlede om at skabe nærvær, fællesskab og oplevelser, som børn og familier kan tage med sig videre fra en svær tid.
Det understreger betydningen af at være til stede dér, hvor familierne er, og skabe møder, som både giver glæde i nuet og åbner døren til et fællesskab, der kan række langt ud over hospitalsopholdet.
Tak til alle, der gjorde turnéen mulig
En stor tak til Malte Ebert for at dele sin tid, sin musik og sit nærvær med børnene og deres familier. Tak til hospitalernes engagerede medarbejdere for at tage imod os og hjælpe med at skabe de bedste rammer for besøgene.
Vi er glade for at have fået lov til at dele disse særlige øjeblikke med de mange børn og familier, vi mødte undervejs.
Se billeder fra hospitalsturnéen nedenfor.